Asociace poskytovatelů nebankovních půjček si stěžuje, že dochází ke zneužívání. „V posledních dvou letech vzrostl počet klientů, kteří se obracejí na finančního arbitra a chtějí vrátit zpět úroky a poplatky ze spotřebitelských úvěrů kvůli špatnému posouzení úvěruschopnosti ze strany poskytovatele,“ tvrdí Jiří Hauptmann, člen představenstva Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů (APNÚ). Z dat kanceláře finančního arbitra vyplývá, že meziročně se celkový počet sporů zvedl o více než sto procent.
Jak prověřit někoho, zda je schopen úvěr splácet, však není v zákoně jasně definované. Každá společnost, ať už jde banku, nebo nebankovního poskytovatele, má své postupy. Zákon pouze říká, že společnost musí prověřit schopnost splácet na základě nezbytných, spolehlivých, dostatečných a přiměřených informací získaných od spotřebitele. A pokud je to nutné, také z databáze umožňující posouzení úvěruschopnosti nebo i z jiných zdrojů.
Podle asociace si ale prověření schopnosti splácet úvěr finanční arbitr vykládá přísněji. „V současné době, v důsledku neustále se zvyšujících požadavků na posuzování úvěruschopnosti ze strany kanceláře finančního arbitra, které však nejsou podloženy žádnou legislativní změnou, ale pouze jeho vlastním výkladem, začíná vznikat prostor pro rozvoj byznysu právnických firem,“ naznačuje Hauptmann.